فرهنگ تشبیهات در مجموعه غزلهای امیر هوشنگ ابتهاج
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده علوم انسانی
- نویسنده عباس فرودین
- استاد راهنما احمد علی جعفری حسین یزدانی احمد آبادی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
ادعای همانندی بین دو چیز ، که یکی از مهمترین مباحث علم بیان است ، تشبیه نامیده میشودو با تدوین فرهنگ تشبیه که یک فرهنگ کاربردی است می توان تشبیه های موجود در منبع اصلی را مشاهده نموده و به وسیله فهرست الفبایی ، به آسانی به مشبه و مشبه به مورد نظر دسترسی یافت. منبع اصلی این تحقیق غزلیات هوشنگ ابتهاج است که در کتاب سیاه مشق توسز انتشارات نشر کارنامه منتشر شده است.نکته ای که بیش از همه در این تحقیق جلب نظر میکند کثرت استفاده از تشبیه مجمل نسبت به سایر تشبیهات است. همچنین استفاده از مشبه به های حسی نسبت به مشبه به های تری قابل توجهی دارد که نشان از این دارد که شاعر بیشتر به طبیعت و اجسام اطراف خود توجه داشته تا ذهنیات انتزاعی
منابع مشابه
بررسی عناصر ساختار غزلهای سیاسی- اجتماعی در اشعار هوشنگ ابتهاج و شفیعیکدکنی
غزل همواره مورد توجّه شاعران بوده است. در دورۀ مشروطه این قالب برای بیان مطالب سیاسی و اجتماعی به کار گرفته شد و علیرغم موفقیّت هایی که بدست آورد، نتوانست اقبال عمومی مردم را در پی داشته باشد. با پیدایش «شعر نو» تحوّلی در ادبیّات معاصر ایران بهوجود آمد و قالب های شعری را تحت تأثیر قرار داد. هوشنگ ابتهاج و شفیعیکدکنی با ترکیب برخی از عناصر «شعر نو» توانستند نوعی غزل -(که با حفظ ساخت سنتی غزل، برخ...
متن کاملبررسی نقشهای معنایی – منظوری جملات پرسشی در اشعار امیر هوشنگ ابتهاج (سایه)
یکی از رایجترین مقولههای دستوری در زبانهای دنیا جملات پرسشی است، جملات پرسشی در شعر معاصر ازجمله اشعار امیرهوشنگ ابتهاج گاهی نقشهای معنایی منظوری دارند و کاربرد آنها برای سؤال نیست، بلکه برای تعجب، خبر دادن، یأس، شکایت، اعتراض، توبیخ، ملامت و ... به کار میروند. این پژوهش با هدف شناخت مقولههای معنایی – منظوری جملات پرسشی در اشعار امیرهوشنگ ابتهاج (سایه) نوشته شدهاست. روش تحقیق توصیفی – ت...
متن کامل سنّتگرایی و نوآوری در غزلهای هوشنگ ابتهاج
امیر هوشنگ ابتهاج (سایه)، شاعری چیرهدست و توانا و از درخشانترین چهرههای غزلسرای معاصر است. او در هر دو شیوه شعر سنّتی و شعر نیمایی طبعآزمایی کرده است؛ بنابراین طبیعی است که غزلسرایی او از تبحّرش در زمینۀ سرودن شعر نیمایی متأثّر شود تا جایی که در شمار یکی از بهترین سرایندگان غزل نو قرار گیرد. از سوی دیگر غزل چه سنّتی باشد چه نو، یکی از انواع شعر است و میتوان آن را در پنج حوزۀ عاطفه،...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023